نشست وین؛ جستجوی راهکارهای تازه برای مقابله با یکجانبهگرایی
ادامه از صفحه اول
اگر کشورهای اروپایی تا پیش از این مدعی بودند که به دلیل استقلال مالی شرکتها و کمپانیهای اروپایی نمیتوانند ارتباط اقتصادی آنها با ایران را زیر فشار امریکا تحمیل کنند، اما در موضوع دیپلماسی نمیتوانند چنین موضعی بگیرند؛ زیرا این کشورها در اینجا میتوانند با تصمیم سیاسی و دولتی در برابر یکجانبه گرایی امریکا بایستند و یک بار برای همیشه نشان دهند دورهای که قدرتها تلاش میکردند کاملاً یکسویه اهداف خود را به مجامع بینالملل تحمیل کنند، به پایان رسیده است. در همین چارچوب چاره کار این است که کشورهای اروپایی در مجامع دیپلماتیک همچون شورای امنیت سازمان ملل مانع از اجرای اراده امریکا برای سوء استفاده از قطعنامه 2231 شوند. چنانکه اتفاقات هفتههای اخیر در شورا نشان داد این مقاومت میتواند عملاً اهرم سیاسی امریکا را برای تحقق اهدافش علیه برجام و ایران بی اثر کند. چنانچه امریکا مدعی شود که قادر به احیای مکانیسم ماشه خواهد بود که این مسأله در واقعیت هم اتفاق افتاده است، اما سایر کشورهای عضو برجام میتوانند با رد این ادعا و عدم پیروی از آن، امریکا را از نظر تئوری شکست دهند ولو اینکه مقامهای این کشور برای مصرف داخلی خود همچنان ادعا کنند که سازوکار بازگشت تحریمها در چارچوب قطعنامه 2231 را به جریان انداختهاند. به رغم ناکامی اروپا در تحقق منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام، برگزاری نشست کمیسیون مشترک بعد از ناکامی بزرگ امریکا درباره این توافق میتواند به یکدستتر شدن مواضع و هماهنگی بیشتر و همچنین یافتن راهکارهای تازه برای مواجهه با یکجانبه گرایی امریکا بینجامد. حفظ همبستگی کشورهای طرف برجام به رغم وجود اختلاف نظرها دستاورد بسیار بزرگی است زیرا همه این کشورها یک هدف را دنبال میکنند و آن حفظ توافق هستهای از گزند کارشکنیهای امریکاست.
مراسم شام غریبان با حضور رهبر معظم انقلاب
مراسم عزاداری شام غریبان با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین عالی در سخنانی، یکی از برنامههای شیطان و جریانهای تابع آن را نابود کردن اجتماع مؤمنین و قطع ارتباطات ایمانی آنان با یکدیگر دانست و گفت: هر چه صفات برجستهای مانند تعاون، ایثار، همدلی و همدردی، احساس مسئولیت و رحم به یکدیگر در جامعه اسلامی افزایش یابد، آن جامعه از منیت و فردگرایی خارج میشود و با غالب شدن یک روح جمعی مؤمنانه بر آن، مستعد و آماده دریافت ولایت اجتماعی یعنی دوران ظهور خواهد شد. همچنین در این مراسم، حجتالاسلام سیدبهاءالدین ضیایی به ذکر مصیبت و مقتلخوانی پرداخت.
ابلاغ سلام رهبر انقلاب به کارکنان پدافند هوایی
سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی، رئیس دفتر فرماندهی معظم کل قوا، در تماس تلفنی با فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سلام و قدردانی رهبر انقلاب اسلامی را به وی و آحاد فرماندهان، کارکنان و خانوادههای پدافند هوایی کشور ابلاغ کرد.
به گزارش ایرنا، سردار شیرازی در تماس تلفنی با سرتیپ علیرضا صباحی فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: فرمانده معظم کل قوا فرمودند: سلام مرا به کارکنان هوشیار پدافند هوایی کشور برسانید، امنیت کشور مرهون آمادگی و بیداری پدافند هوایی است. مردم متدین ما قدردان تلاشهای بیوقفه شما هستند، این را پاس بدارید.
دعوت روحانی از پادشاه مالزی برای سفر به ایران
رئیس جمهوری در پیامی به «سلطان عبدالله رعایهالدین المصطفی بالله شاه» پادشاه مالزی ضمن تبریک فرا رسیدن روز ملی این کشور به دولت و مردم مالزی و دعوت از او برای سفر به ایران، ابراز امیدواری کرد در پرتو اراده سیاسی موجود، همبستگی میان دو ملت و روابط فیمابین در کلیه زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بینالمللی، بیش از پیش توسعه یابد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی در این پیام تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تحسین مواضع و تلاشهای دولت و مردم مالزی و دیدگاه مشترک دو کشور در مقابله با بحرانهای جهان اسلام از جمله اشغال فلسطین و آلام مردم مظلوم آن، تنها راه برونرفت از مشکلات پیش روی دنیای اسلام را گفتوگو و تعامل سازنده میان دولتهای اسلامی میداند. رئیس جمهوری افزود: در این چارچوب مایلم از آنجناب برای سفر به جمهوری اسلامی ایران به منظور گفتوگو و تبادل نظر پیرامون مسائل و مشکلات جهان اسلام و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت صلح و ثبات و همچنین توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه با کشور دوست و برادر مالزی دعوت کنم. روحانی در پیامهای دیگری به «نگوین فوترونگ» رئیس جمهوری سوسیالیستی ویتنام و «سورنبای جئین بکوف» رئیس جمهوری قرقیزستان، فرارسیدن روز ملی این کشورها را به دولت و ملت آنان تبریک گفت.
امیدواری به بازگشت امام موسی صدر
قاضی حسن شامی، گزارشگر کمیته رسمی پیگیری پرونده ربودن امام موسی صدر و دو همراهش به مناسبت سالگرد ربودن آنها در بیانیهای نوشته که همچنان منتظر پیدا شدن امام موسی صدر است. به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه برخی میپرسند میخواهید باور کنیم تمام این مدت واقعاً منتظر بودهاید، نوشته: عجبا! حال که ما حداقل سه زندان پیشین موسی صدر را در مناطق جنزور و سبها و مکتب النصر شناسایی کردهایم و دیدهایم، دست برداریم؟! احمد زبیر سنونی ۳۵ سال در زندانهای مخفی قذافی به سر برد و سال ۲۰۱۱ در حالی که بیش از ۹۰ سال سن داشت آزاد شد. حال که او و بسیاری از موارد مشابه را دیدهایم، ناامید باشیم؟! شامی افزوده: اگر بخواهم وضعیت امروزمان را بیان کنم باید بگویم: ما فقط و فقط زندان فعلی ایشان را پیدا نکردهایم. به جز این، هیچ واقعیت دیگری برای ما ثابت نشده است که پنهانش کرده باشیم و منفعتی نیز در کتمان کردن یا دروغ گفتن نداریم.
نشست کمیسیون مشترک برجام بعد از دو ناکامی بزرگ امریکا
وین امروز برای نخستین بار در سال جاری میزبان نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان کشورهای عضو توافق هستهای خواهد بود.
سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این دور از نشست را برعهده دارند. این نشست چند روز پس از آن برگزار میشود که امریکا بهعنوان یکی از اعضای سابق برجام دو تلاش ناکام را برای به بنبست رساندن اجرای این توافق پشت سر گذاشته است. فرانسه، آلمان و انگلیس سه عضو اروپایی برجام در کنار روسیه و چین به قطعنامه پیشنهادی امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران روی خوش نشان ندادند و همچنین مانع از به جریان انداختن مکانیسم ماشه از سوی امریکا شدند. هرچند که مقامهای این کشور با وجود مخالفت سایر اعضای برجام با فعال شدن سازوکار ماشه مدعی بازگشت خودکار تحریمها در سیام شهریور ماه شدهاند اما به نظر میرسد که این ادعا هم از سوی سایر کشورهای طرف توافق با اقبالی رو بهرو نشود. نمایندگان کشورهای طرف توافق در چنین شرایطی راهی وین شدهاند. بیتردید نحوه مواجهه با تلاش مستمر امریکا برای تداوم بخشیدن به جنجال سازوکار ماشه و ادعای بازگشت اتوماتیک تحریمها یکی از محورهای اصلی گفت وگوهای وین خواهد بود. خاصه آنکه «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز بعد از شکست امریکا در شورای امنیت برای متوقف کردن اجرای برجام، بر لزوم حفظ این توافق تأکید کرده است. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمانهای بینالمللی در وین هم با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در صفحه توئیترش با اشاره به دیدارهای مقدماتی در وین درباره جلسه کمیسیون مشترک برجام تأکید کرده است که اعضای کمیسیون مشترک برجام موضوعات زیادی برای گفتوگو دارند.
عراقچی که یک روز پیش از برگزاری نشست کمیسیون برجام راهی وین شده است، روز دوشنبه با برخی رؤسای هیأتهای شرکت کننده در نشست بهصورت دوجانبه دیدار کرد و همچنین نشستهای کارشناسی اعضای برجام نیز برگزار شد. معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در این سفر با «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و وزیر امور خارجه اتریش نیز دیدار و گفتوگو خواهد کرد.
باهنر: صندوق رأی جایگزین لشکرکشی خیابانی برای پیگیری مطالبات شود
دیپلماسی فعال، مدیریت کرونا و طرح نظام سلامت از اقدامات خوب دولت است
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین معتقد است که باید برای انتخابات در ایران کاری کرد که مطالبات جامعه به جای لشکرکشی خیابانی، پای صندوق رأی پیگیری شوند. محمدرضا باهنر در گفتوگو با ایرنا همچنین به اظهارنظر درباره وضعیت و رویکرد مجلس فعلی، کارنامه 7 ساله دولت و نقش تحریمها در شرایط کنونی کشور پرداخت. وی درباره راهکارهای حضور باشکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و بالا بردن نرخ مشارکت با ایجاد فضای دوقطبی گفت: پیشنهاد میکنم درباره نرخ کم مشارکت رأیدهندگان در انتخابات دوم اسفندماه ۹۸ کار پژوهشی عالمانه و عادلانه انجام شود. وی عواملی مانند مشکلات اقتصادی، بیکاری، رکود، رد صلاحیت نامزدها و حتی کرونا را در کاهش نرخ مشارکت انتخاباتی دخیل دانست.
باهنر درباره عملکرد مجلس یازدهم هم با اشاره به عدم شناخت نمایندگان از حدود اختیارات نمایندگی گفت: بعضیها فکر میکنند هرچه پرخاشگرتر باشند خیلی مشهورتر میشوند و سرزبانها میافتند و زمان انتخابات یک سری وعدههای عجیب و غریب به مردم میدهند.
او به حضور وزیر امور خارجه در مجلس اشاره کرد و گفت: نماینده بلند میشود به یک وزیر توهین میکند. او فکر میکند شجاعت یعنی اینکه به یک مسئول بد و بیراه بگوید. باهنر تأکید کرد: باید بپذیریم مملکت را سه قوه باهم اداره میکنند. اداره کشور در وضعیتی که سه قوه علیه هم باشند امکانپذیر نیست. اگر قرار باشد سه قوه هر کدام مملکت را به طرفی بکشند، چیزی از توسعه و آبادانی نمیماند. بنابراین اینها باید در یک جهت حرکت کنند. البته طبیعی است تذکر هم باید بدهند.
نماینده ادوار مجلس درباره وظایف نمایندگان مجلس گفت: در ۳۰ تا ۴۰ اصل قانون اساسی وظیفه نمایندگان مجلس ذکر شده است. مجلس باید سعی کند اقتصاد مملکت در ریل اصلیاش قرار بگیرد. اینکه مجلس مثلاً تصویب کند که از فردا تورم نباشد تورم که گوش به ما نمیدهد. بنابراین عوامل بهوجود آورنده تورم را باید شناخت و راهکار ارائه کرد. باهنر تصریح کرد: بعضی از دوستان تصور میکنند که اگر به دولت گفتند از فردا دیگر تورم نباشد تورم از بین میرود! اگر شما هزینههای دولت را اضافه کنید و دولت منابعی نداشته باشد میشود تورم. اگر بانک مرکزی یک خط اعتباری جدید ایجاد کند که به برخی وام دهد، برای برخی مسکن بسازد و... این خط اعتباری جدید میشود تورم.
باهنر همچنین درباره عملکرد دولت در یک سال اخیر، اداره کردن مملکت با وجود مشکلات اقتصادی و بیکاری ناشی از تحریم و کرونا را کار سختی توصیف کرد. وی با اشاره به کارهای موفق و اشتباهات دولت در 7 سال گذشته، برجام را نقطه قوتی در کارنامه دولت دانست و گفت: حالا یک دیوانهای مثل ترامپ از برجام خارج شده است، بالاخره مشکلات را زیاد میکند. باهنر یادآور شد: دولت در کنترل تورم ۴ تا ۵ سال خوب عمل کرد اما بعد موضوع تحریمها پیش آمد. در جریان شیوع ویروس کرونا خیلی از مشاغل تعطیل شدند. کشورهایی داریم که در اثر کرونا ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد منفی داشتند ولی دولت توانست ۲ تا ۳ درصد رشد منفی را کنترل کند که کار خوبی است. باهنر همچنین گفت: دیپلماسی فعال، مدیریت ویروس کرونا، طرح تحول نظام سلامت از اقدامات خوب دولت بود. در مقایسه با کشورهای جهان، در زمینه کرونا کشور خوب اداره شده است. نایب رئیس سابق مجلس درباره هجمه منتقدان به دولت گفت: زمان احمدینژاد گفتم که تحریمها عامل ۳۰ درصد مشکلات کشور و بیتدبیریهای داخلی ۷۰ درصد است اما تحریمهای این دوره یک مقدار سختتر از دوره قبل است.
وی همچنین فضای مجازی را شمشیر دو لبهای توصیف کرد که میتواند مخرب و مفید باشد و گفت که با حذف این ابزار نمیشود صورت مسأله را پاک کرد بلکه باید از این فضا استفاده مفید شود.
رئیس جمهوری در دومین جلسه «توسعه همکاری با همسایگان»:
همه وزارتخانهها برای گسترش روابط خارجی وارد عرصه شوند
رئیس جمهوری روز گذشته در دومین جلسه «توسعه و همکاری با همسایگان» که به ریاست وی تشکیل شد، توسعه و تقویت روابط راهبردی با همسایگان بویژه در حوزههای تجاری و اقتصادی را اولویت جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تأکید کرد که پیوندهای تاریخی و فرهنگی ملتهای منطقه، پایه مستحکمی برای توسعه و ارتقای بیش از پیش سطح همکاری کشورهای همسایه و به تبع آن، تأمین کننده منافع مشترک ملتها و دولتهای منطقه است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی در این جلسه که برای بررسی راههای تقویت هر چه بیشتر روابط با کشورهای همسایه و با حضور وزیران مرتبط در کابینه و رؤسای کمیسیونهای مشترک همکاریهای دوجانبه برگزار شد، افزود: تقویت و گسترش هر چه بیشتر همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه میتواند نقش مهمی در عبور از مشکلات ایفا کند.
رئیس جمهوری با تأکید مجدد بر این موضوع که روابط خارجی معنای گسترده و بسیار وسیعتری از سیاست خارجی دارد، گفت: البته سیاست خارجی بر عهده وزارت خارجه است و در زمینه روابط خارجی همه وزارتخانهها از فرصت ارتباط و تبادلات خارجی برخوردارند و باید از همه ظرفیتها بهرهبرداری کنند.
روحانی با بیان اینکه ملت و دولت ایران همواره در کنار ملت و دولتهای دوست و برادر همسایه بوده و از گسترش روابط دوجانبه و منطقهای با همسایگان استقبال میکند، اضافه کرد: ما باید با همه برادرانمان در منطقه و همسایگان ایران با صمیمیت برای توسعه کل منطقه تلاش کنیم. اقتصاد هماهنگ و اشتراکی در منطقه به تأمین صلح و امنیت کمک خواهد کرد.
رئیس جمهوری، تقویت رفت و آمد میان ملتهای منطقه و توسعه گردشگری، سرمایه گذاری های مشترک و گسترش همکاریهای بانکی و مالی میان همسایگان را گامی مهم و ارزنده در مسیر تقویت بیش از پیش روابط خواند.
در این جلسه پس از گزارش وزرای مختلف، همکاریهای گمرکی و حمل و نقل و تبادل کالا میان بخشهای خصوصی ایران و کشورهای همسایه از دیگر مواردی بود که در جلسه «توسعه همکاری با همسایگان» مورد تأکید رئیس جمهوری قرار گرفت.
رئیس جمهوری 1400 با قانون جدید انتخاب میشود؟
دورخیز برای نظارت سختگیرانهتر در انتخابات ریاست جمهوری
گروه سیاسی/ نایب رئیس مجلس میگوید احتمالاً اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری تا آذرماه به نتیجه خواهد رسید و ابلاغ خواهد شد. کاری که به گفته امیرحسین قاضیزاده هاشمی با همکاری شورای نگهبان در جریان است. طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری هماکنون در مرحله بررسی در کمیسیون شوراها قرار دارد و قاضیزاده هاشمی گفته که پیش از آن روی این قانون یک ماه کار صورت گرفته است. او دیروز در گفتوگویی با خانه ملت درباره جزئیات این اصلاحات هم اینگونه گفت: در این طرح برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری معیارهایی همچون سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی در نظر گرفته شده است. به گفته نایب رئیس اول مجلس، «بر اساس این طرح، هر کسی نمیتواند در انتخابات ریاست جمهوری ثبتنام کند و باید جزو مقامات سیاسی باشد.»
طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری یکی از طرحهای سهگانه انتخاباتی است که مجلس یازدهم در سه ماه ابتدایی عمرش از آن رونمایی کرده است. اقدامی که از یک جنبه مورد انتقاد بخش زیادی از کارشناسان و ناظران قرار گرفته؛ در حالی که بیش از یک سال و نیم از معطل ماندن لایحه جامع انتخابات در مجالس دهم و اکنون یازدهم میگذرد سؤال عده زیادی از ناظران این است که ضرورت تدوین شتابزده چنین طرحهای انتخاباتی چیست؟ آن هم در شرایطی که اعلام شده بود اولویت مجلس یازدهم برای قانونگذاری، لوایح دولت خواهد بود.
شرطگذاری برای
شروط ریاست جمهوری
در طرح جدید مجلس برای قانون انتخابات ریاست جمهوری مانند روال همه سالهای گذشته تأکید شده که احراز شرایط «رجل سیاسی» بسته به تفسیر شورای نگهبان است. اما برای اولین بار در بخشی از ماده 3 این طرح معیارهایی برای شرط «رجل سیاسی» بودن نامزدهای ریاست جمهوری تعیین شده است؛ «بهرهمندی از اطلاعات لازم در حوزه اعتقادات و اصول دین و مذهب در حد اثبات حقانیت دین اسلام و مذهب تشیع»، «توانایی علمی در پاسخگویی به شبهات و تهدیدات در حوزه موضوعات دینی و مذهبی»، «دفاع از آرمانهای اسلامی در امور مختلف از جمله امور اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مبتنی بر مبانی معرفتی و اعتقادی»، «ثبات و استواری در اعتقاد و التزام به عقاید، احکام و اخلاق اسلامی از جمله رعایت احکام شرعی و اشتهار به آن»، «اعتقاد و التزام به ایجاد حکومت جهانی حضرت ولیعصر(عج)» و «مشارکت در مراسم دینی و مذهبی و بزرگداشت شعائر دینی» مجموعه این شروط را تشکیل میدهند. در کنار این بخش دیگری از همین ماده، 12 شرط را هم برای احراز شرط مدیر بودن داوطلبان ریاست جمهوری تعیین کرده است. شروطی که از جمله شامل «تجربه، کفایت، لیاقت، کارآمدی و آشنایی با موضوعات کلان مدیریتی مربوط به صلاحیتها»، «آرمانخواهی با در نظر گرفتن واقعیتها»، «برخورداری از سعه صدر در پیشبرد اهداف و تعامل با دیگران»، «توجه و اتکا به تواناییها و ظرفیتهای داخلی و ملی و استفاده بهینه از آنها و عدم تأثیرپذیری از فشارهای داخلی و خارجی» و «مشورتپذیری و نقدپذیری در انجام وظایف» میشوند. اما این پایان ماجرا نیست، چرا که طراحان این طرح در بخشی دیگر 4 شرط را هم برای احراز «مدبر» بودن داوطلبان قرار دادهاند؛ «شناسایی بموقع مسائل و ضرورتهای مورد نیاز کشور و اولویتبندی امور»، «توانایی تحلیل مناسب وضعیت موجود و برنامهریزی جهت آینده»، «پیشبینی آسیبها، تهدیدها، مزیتها و فرصتها و توان اتخاذ راهکارهای مناسب» و «توانایی لازم در اتخاذ تصمیمهای حساس، کلان و ضروری». در قوانین موجود کشور تاکنون شرایط مدنظر قانون اساسی برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به هیچ عنوان ناظر به چنین شروطی با این حد از جزئیات نشده بود.
آزمون احراز شرایط برای نامزدها
سؤالی که پیش میآید این است که احراز این مجموعه شرایط پر تعداد و جزئی چگونه ممکن است و اساساً متر و معیار خاصی برای آن وجود دارد یا خیر؟ طراحان این طرح در این زمینه پیشنهاد مشخصی دارند؛ گرفتن آزمون از نامزدهای انتخابات برای احراز شرایط یاد شده. در بخشی از ماده 14 این طرح آمده که شورای نگهبان میتواند از طریقهایی مانند استعلام از مراجع ذیصلاح، انجام تحقیقات، بررسیهای مستقل سوابق داوطلبان، صلاحیت آنها را احراز کند و اما در ادامه تأکید شده که این شورا میتواند از نامزدها «حسب مورد جهت انجام مصاحبه تخصصی، آزمون و ارزیابی توانمندی افراد همکار و برنامه پیشنهادی دعوت نماید.» نکته اینجاست که در این زمینه باز هم معلوم نیست که شورای نگهبان بر اساس چه معیاری میتواند یک داوطلب را به این جلسات دعوت و یا او را از انجام مصاحبه تخصصی معاف کند. البته در این بخش، «اخذ تأییدیه» از «شخصیتهای برجسته مذهبی یا سیاسی» هم یکی از راههای احراز صلاحیت نامزدها برای شورای نگهبان است اما باز هم معلوم نیست که منظور تدوینکنندگان طرح از این شخصیتهای برجسته چیست و چه کسانی در چه سطوحی را شامل میشود.
بررسی برنامه نامزدها
پیش از رأی مردم
ابهامات این طرح اما در جاهای دیگری بیشتر هم میشود. از جمله در ماده 8 طرح که وظایفی را برای داوطلبان هنگام نامنویسی تعیین کرده. از جمله ارائه «برنامه مکتوب مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سیاستهای کلی نظام در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی». طراحان تأکید کردهاند که «برنامه مزبور باید به نحوی تنظیم شود که از لحاظ کمی و کیفی قابل ارزیابی باشد.» اما اینکه لزوم و هدف این کار چیست، مشخص و روشن نشده است. اینکه آیا این کار ارتباطی با بررسی صلاحیتهای آنها دارد و یا خیر؟ گمان دیگر میتواند این باشد که این کار با هدف ارزیابی عملکرد نامزد پیروز در قیاس با برنامههایش در مقام رئیس جمهوری انجام میشود.
اما باز هم این سؤال پیش میآید که نقش نظارتی مجلس در اینجا چه جایگاهی دارد و یا اینکه اگر بر اثر شرایطی ضرورتهای اداره کشور تغییر کرد، تکلیف چه میشود؟ در جای دیگری ماده 9 این طرح هم نامزدهای ریاست جمهوری را مکلف کرده که «موظفند برای هر یک از حوزههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بینالمللی و امنیتی، دفاعی حداقل یک نفر (مجموعاً ۵ نفر) به عنوان مشاور هنگام ثبتنام معرفی نمایند.» این ماده گفته است: «در صورت لزوم ارزیابی برنامه داوطلبان از طریق مصاحبه با مشاوران موضوع این ماده توسط شورای نگهبان انجام میپذیرد.» چیزی که این سؤال را پیش میآورد این است که آیا ارزیابی برنامه نامزدها باید به نهادهای برگزارکننده انتخابات واگذار شود یا رأی مردم؟